Esszék, tanulmányok

  • 2023.12.19
  • Lovas Anett Csilla

Orbis Pictus 2.0

Lovas Anett esszéje.
Tovább
  • 2023.10.05
  • Harmath Artemisz

A fekete egy üdítő szín

Harmath Artemisz előadásának írott változata. 
Tovább
  • 2023.08.28
  • Mátéffy Sára

Kérem a következőt! – Egy rajzfilmsorozat humorának antropológiai nyelvészeti vizsgálata

Mátéffy Sára tanulmánya.
Tovább
  • 2023.08.14
  • Borbíró Aletta

Új generáció, új társadalom?

Borbíró Aletta tanulmánya három magyar, ifjúságiként is olvasható regényről.
Tovább
  • 2023.07.31
  • Harmath Artemisz

Versek kamaszoknak

Harmath Artemisz tanulmánya.
Tovább
  • 2023.07.17
  • Kovács Lajos

Az X írónemzedéktől az alfa olvasógenerációig

Bombitz Attila a 2017-ben elhunyt Kovács Lajos szellemi örökségének egyik becses darabját osztja meg velünk.
Tovább
  • 2023.07.03
  • Jancsovics Klaudia

A Minecraft mint virtuális robinzonád

Jancsovics Klaudia tanulmánya.
Tovább
  • 2023.06.13
  • László Borbála

„Az én szívem végtelen”

László Borbála tanulmánya.
Tovább
  • 2023.05.30
  • Weronika Kostecka

Tündérmesehősnők a (tömeg)kulturális képzeletben

Weronika Kostecka interjúja tündérmese-kutatókkal Kérchy Anna fordításában.
Tovább
  • 2023.05.15
  • Galuska László Pál

A Pál utcai csillagok

Galuska László Pál tanulmánya.
Tovább
  • 2023.05.02
  • Simon Réka Zsuzsanna

„Unalmas könyveket csak olyanok írnak, akik azt hiszik, az író feladata a felnőtteknek szőtt szöveget a gyerekekre szabni”

Simon Réka Zsuzsanna tanulmánya.
Tovább
  • 2023.04.17
  • Kusper Judit

Nőképek és női szereplehetőségek az ifjúsági lányregényekben a szocializmus alatt

Kusper Judit tanulmánya.
Tovább
  • 2023.03.27
  • Horváth Imre Olivér

A maszkulinitás szerepjátékai A Pál utcai fiúkban

Horváth Imre Olivér tanulmánya.
Tovább
  • 2023.03.14
  • Hermann Zoltán

Álomterek – Petőfi Sándor: János vitéz

Hermann Zoltán tanulmánya.
Tovább
  • 2023.02.27
  • Bálint Zsófia

Értsd meg és érezd át!

Bálint Zsófia tanulmánya.
Tovább
  • 2023.02.13
  • Limpár Ildikó

„Vonz, ami nem látható?”

Limpár Ildikó tanulmánya a szerelmesek napjának ünnepére.
Tovább
  • 2023.02.06
  • Gerencsér Anna

Hogyan adjunk nevet egy történet szereplőjének?

Új szerzőnk, Gerencsér Anna első írásában a történetírói műhelybe invitál, ahol az egyik legfontosabb munkafázis: nevet adni a szereplőknek.
Tovább
  • 2023.01.23
  • Kelemen Zoltán

Értelmezés kérdése az egész

Kelemen Zoltán tanulmánya.
Tovább
  • 2023.01.09
  • Perry Nodelman

Perry Nodelman: A képek dekódolása

Perry Nodelman tanulmánya Kérchy Anna fordításában.
Tovább
  • 2022.12.19
  • Nagy Gabriella Ágnes

„Sok könyvet írtam kedves szereplőkről”

Nagy Gabriella Ágnes tanulmánya Beatrix Potterről.
Tovább
  • 2022.12.05
  • Gesztelyi Hermina
  • Bujdosóné Papp Andrea

Irodalom – tér – pedagógia

Bujdosóné Papp Andrea és Gesztelyi Hermina közös tanulmánya.
Tovább
  • 2022.11.21
  • Limpár Ildikó

Élet-halál kérdések Neil Gaiman ifjúsági regényeiben

Limpár Ildikó tanulmánya.
Tovább
  • 2022.11.07
  • Lovas Anett Csilla

Ifjúsági, magyar és történelmi

Lovas Anett Csilla tanulmánya.
Tovább
  • 2022.10.24
  • Kovács Gergely

„Ó, mit nekem, hogy a szemétből!”

Kovács Gergely tanulmánya a száz évvel ezelőtt született Bálint Ágnes emléke előtt tiszteleg.
Tovább
  • 2022.10.17
  • Budai Ágota

Archetípusok útvesztőjében: tündérmesék jungiánusi értelmezése

Budai Ágota tanulmánya.
Tovább
  • 2022.10.03
  • Szőke Dávid

Mesemondás és empátia

Szőke Dávid tanulmánya.
Tovább
  • 2022.09.12
  • Szilárdi Réka

Bennünk élő hősök a monomítosz és a narratív pszichológia vonatkozásában

Szilárdi Réka tanulmánya.
Tovább
  • 2022.08.29
  • Makai Péter Kristóf

A következő szint egy új világ: a számítógépes játékok térbeli narratíváinak témái

Makai Péter Kristóf tanulmánya.
Tovább
  • 2022.08.15
  • Lengyel-Marosi Renáta

Miért meséljünk Mary Poppinsról?

Lengyel-Marosi Renáta tanulmánya.
Tovább
  • 2022.08.01
  • Kérchy Anna

C. S. Lewis: A gyerekeknek szóló írás három módszeréről

Kérchy Anna fordítása.
Tovább
  • 2022.07.18
  • Nagy Gabriella Ágnes

Érzékek és észlelés Jean-Claude Mourlevat A visszafelé-folyó című regényében (2000-2001)

Nagy Gabriella Ágnes tanulmánya.
Tovább
  • 2022.07.04
  • Szlukovényi Katalin

Kié az aranyalma?

Szlukovényi Katalin tanulmánya Zalka Csenge Virág köteteiről.
Tovább
  • 2022.06.13
  • Kiss György

A testi fogyatékosság ábrázolásai a klasszikus gyerekirodalomban

Kiss György tanulmánya.
Tovább
  • 2022.05.30
  • Kérchy Anna

Mire képes egy viktoriánus képeskönyv?

Kérchy Anna tanulmánya.
Tovább
  • 2022.05.09
  • Tóth Ákos

Madár helyett csillag

Tóth Ákos tanulmánya Tandori Dezső gyerekköltészetéről.
Tovább
  • 2022.04.25
  • Hódosy Annamária

Piroska és a farkas-totem

Hódosy Annamária tanulmánya.
Tovább
  • 2022.04.03
  • Utasi Anikó

Mosonyi Aliz Grimm-meséi

Utasi Anikó tanulmánya.
Tovább
  • 2022.04.01
  • Ágoston Szász Katalin

Gondolatok Bolognában, avagy a szerkesztés megkövetése

Ágoston Szász Katalin, a Petőfi Kulturális Ügynökség munkatársa igazán szubjektív beszámolója az 59. Bolognai Gyerekkönyvvásárról.
Tovább
  • 2022.03.21
  • Lovász Andrea

Testi ügyek ‒ vicces vagy undi?

Lovász Andrea tanulmánya.
Tovább
  • 2022.02.28
  • Veszprémi Szilveszter

A magyarországi roma meseírás első évtizedei: Lakatos Menyhért és Szécsi Magda meséinek szerepe a kisebbségi-többségi párbeszédben

Veszprémi Szilveszter tanulmánya.
Tovább
  • 2022.02.14
  • Limpár Ildikó

Világ(ok)ra szóló szerelem Az Úr sötét anyagai trilógiában

Limpár Ildikó tanulmánya Philip Pullman három regényéről.
Tovább
  • 2022.01.31
  • Gesztelyi Hermina

A német gyerekkönyvek Magyarországon és hatásuk a magyar gyerekkönyvpiacra

Gesztelyi Hermina tanulmánya rávilágít a német gyerekkönyvek magyarországi sikereire.
Tovább
  • 2022.01.17
  • Maráczi Géza 

Dickens léleklátó könyvecskéje

Dickens empatikus, léleklátó írásairól Maráczi Géza írt érdekfeszítő tanulmányt.
Tovább
  • 2022.01.03
  • Baka L. Patrik

A gőzfüggöny túloldalán

Baka L. Patrik tanulmánya bevezet bennünket a steampunk nagyon szerethető világába.
Tovább
  • 2021.12.20
  • Harmath Artemisz

Mindenki valakié – a gyerekirodalom is?

Dr. Harmath Artemisz, az IGYIC igazgatójának írása zárja az idei évben az Esszék, tanulmányok rovatot.
Tovább
  • 2021.12.06
  • Lovas Anett Csilla

Mit olvasunk, amikor keresztény gyerekirodalmat veszünk a kezünkbe?

Lovas Anett Csilla tanulmánya jó néhány fogalmat tisztáz a vallásos gyerekirodalommal kapcsolatban.
Tovább
  • 2021.11.22
  • Bayer Antal

A francia képregény egyedisége – egy protekcionista törvény váratlan következményei

Tudományos igényességgel megírt, mégis nagyon szórakoztató tanulmány Bayer Antaltól a francia képregények történetéről.
Tovább
  • 2021.11.08
  • Király Kinga Júlia

Giambattista Basile, a Pentameron: A mesék meséje avagy a kicsik mulattatása és a genius loci

Király Kinga Júlia Basile Pentameronjának fordítója sok kevéssé ismert tényre derít fényt tanulmányában.
Tovább
  • 2021.10.25
  • Limpár Ildikó

Halottakkal táncolók: halálvágy és életigenlés a természetfeletti ifjúsági románcokban

Limpár Ildikó tanulmányában a YA-irodalomban fellelhető vámpírok és emberek szerelmi kapcsolatát, valamint az öröklét és a halálvágy kapcsolatát boncolgatja.
Tovább
  • 2021.10.11
  • Sohár Anikó

Meseátdolgozások képben és szóban: az interszemiotikus fordításról két Hófehérke-változat kapcsán

Sohár Anikó tanulmánya közelebb visz bennünket Hófehérke megfejthetetlen történetéhez.
Tovább