Vissza
  • 2022.09.13
  • Ayhan Gökhan

Mit olvasnak a kritikusok a gyerekeiknek?

Körkérdésünkre H. Nagy Péter válaszolt

H. Nagy Péter irodalomtörténész, kritikus, szerkesztő, egyetemi oktató és háromgyerekes apa elárulta, hogyan befolyásolja a legkisebb fia az olvasási szokásait.

Melyik mese volt a legmeghatározóbb gyerekkorában, és miért?

H Nagy Peter Ayhan Gokhan-02

Erre a kérdésre nem olyan egyszerű válaszolni fél évszázad távlatából. A szüleim által felolvasott történetek közül alighanem Zdeněk Miler, Jiří Zdeněk és Eduard Petiška A világ leggazdagabb verebe című könyve volt az egyik. A címszereplővel, Borzas Petivel való azonosulás lehetett ennek az oka, és valószínűleg a könyv érzelmi értéke, nem pedig a tartalma volt a meghatározó. Ehhez anyám hangja ugyanúgy hozzátartozhatott, mint ahogyan elkápráztattak a könyvben szereplő illusztrációk. Ha viszont arra az időszakra tekintünk vissza, amikor már magam olvastam, akkor valószínűleg a Vuk lenne a befutó. Kis barna könyv, a címlapon egy rókakölyök (vagyis a 3. kiadást olvastam). Abszolút felkavart annak idején. A család elvesztése volt egyértelműen az a momentum, ami sokkhatásként működött, és annak ellenére megragadt bennem, hogy a történet azután jóra fordul. Az állatos meséktől később el is távolodtam, kisfiúként a robinzonádok és a fantasztikus történetek lettek a kedvenceim.

H Nagy Peter Ayhan Gokhan-04

Hogyan, mi alapján választ gyerekkönyvet?

Rengeteg ismerősöm ír gyerekkönyvet, ezeket már csak a szakmámból adódóan is megnézem. Ugyanakkor próbálom követni a gyermek- és ifjúsági irodalommal kapcsolatos diskurzusokat, tehát a szakirodalomból is nyerek támpontokat. Emellett a kollégáim javaslatait is figyelembe veszem, hiszen közülük sokan jobban értenek nálam ehhez a területhez, világosabban átlátják például a különféle problémacentrumokhoz tartozó repertoárt.

Fontos impulzus továbbá a művek vizuális kivitelezése, amely ugyanúgy meghatározhatja a választást, mint a történetről kialakított előzetes kép. Végül, de nem utolsósorban a kisfiammal is beszélek erről, mert a gyerek ízlése jócskán eltérhet a felnőttétől, ezért az is előfordul, hogy változtatnom kell a szelekció szempontrendszerén.

Nálunk egyébként a partnerem mindig segít ebben, és ha a gyereknek vásárolunk, próbálja valamelyest korlátozni a szertelenségemet, hogy ne vegyek meg minden olyasmit, ami pusztán az én érdeklődésemet tükrözi.

Milyen gyerekkönyveket tervez olvasni mostanában?

H Nagy Peter Ayhan Gokhan-01

Bármilyen meglepő, nem olvastam még az Ickabogot, Rowling világjárvány alatt írt gyerekkönyvét. (ITT írtunk róla korábban – a szerk.) A magyar fordítás megjelenésekor azonnal megvettem, és a partnerem a kisfiunknak fel is olvasta esti meseként, ami persze több napig tartott. Bele-belehallgattam, de egészében nem ismerem még a produkciót annyira, hogy az óráimon hivatkozhatnék rá. Ezt gyorsan pótolni kell. A gyerekkönyvek esetében mindig van lemaradásom, mert a tudományos munkák és a kortárs regények sok olvasásidőt igényelnek. Vagyis sorolhatnám azokat a műveket magyar és külföldi szerzőktől egyaránt, amelyek hátra vannak még – Sepsi László Gogol, a szemétmágus című alkotásától kezdve az 5 perces Star Wars-történetekig –, de hogy mi fog beleférni mostanában Rowling után, azt pontosan nem tudom.

Melyik mű érintette meg leginkább, és miért?

H Nagy Peter Ayhan Gokhan-01

A magam részéről nagyon kedvelem a gyermekversek bizonyos változatait, például Kovács András Ferenc gyöngyszemeit. Sokszor visszatérek hozzájuk. A közös családi kedvencek, mint például a Pom Pom meséi vagy az Így neveld a sárkányodat-sorozat mellett a kisebbeknek szóló sci-fiket is előszeretettel olvasom. Én amúgy a Delfin könyvek sorozaton nőttem fel, abból sok kötetet említhetnék, az újabbak közül pedig nagyon jó emlékeim vannak N. Tóth Anikó Tükörkönyvéről és Molnár T. Eszter A Kóbor Szálló című kötetéről. (ITT írtunk róla korábban – a szerk.)

Az utóbbi időszakban volt egy olyan élményem, amely alapvetően meghatározza most a gyermekirodalomhoz való viszonyomat, ez pedig egy országos (szlovákiai) vers- és prózamondó verseny, melyen elképesztő volt látni és hallani az alapiskolások előadásait.

Nagyon érdekes számomra, hogy egy-egy vers vagy prózai mű felidézi a megszólaltatóit, de a hallgatóit is, és sok esetben ezek a mozzanatok érintik meg leginkább az embert.

Vagyis ezt a kérdést ki lehet tágítani az olvasásszituáció irányába, és innen nézve tényleg az a korrekt válasz, hogy idővel változik az érintettség is, a direkt hatástól a fakuló emlékezetig.

H Nagy Peter Ayhan Gokhan-03

Mennyire befolyásolja a szülői szerep a kritikusi munkáját?

A lányom idegsebész, magam majdnem biológus lettem, ez a vonal – tehát a biológia mint kiiktathatatlan kontextus – meghatározó a gondolkodásmódomban a mai napig. A nagyobbik fiammal elsősorban a zene és a film a közös terület, ami szintén nagyon lényeges a kritikusi érdeklődésem szempontjából, a popkultúra-kutatás és a különböző médiumok iránti vonzalom ezt nyilvánvalóvá teszi. A kisebbik fiam általános iskolás, a gondoskodás mellett természetesen az is fontos, hogy ami neki tetszik, azt én is próbálom feldolgozni, illetve folyamatosan javaslok neki olvasmányokat és animációs filmeket, amelyekről közösen beszélgetünk is. Tehát a válasz egyszerű: maximálisan befolyásolja. Ugyanakkor nyilvánvalóan sok olyan helyzet adódik, mikor az objektivitásra való törekvés több súllyal esik latba, erről nem szabad lemondani, ha tudományos körökben mozgunk, így a válasz egy szóval kiegészíthető: szinte maximálisan befolyásolja.

Ayhan Gökhan

Olvassátok el Zelei Dávid, Hutvágner Éva és Borbáth Péter válaszait is!