A gyerek- és ifjúsági irodalom szempontjából hogyan alakult 2022, voltak-e meglepő fordulatok, láthatók-e új trendek idehaza?
Továbbra is tarolnak a sorozatok, amilyen például az Abszolút töri, a Zseblámpás könyvek- vagy a frissen indult Új kedvencek-sorozat. Ezek sokat segíthetnek a szülőknek a választásban, az orientációban a rendkívül gazdag piacon, így hasznos trendnek gondolom.
2022-ben tűnt fel, hogy egyre több az olyan kötet, mely nehezebb élethelyzetekben próbál kapaszkodót nyújtani a kis olvasóknak. Eddig is voltak ilyenek, de úgy látom, mind nagyobb rájuk az igény. Az édesapa elvesztését tematizálja például a Barni titkos barátai Mészöly Ágnestől, vagy több ilyen helyzetet dolgoz fel Tóth Krisztina Világpuszi című kötete, s a háború traumájával foglalkozik Nicola Davies Amikor eljött a háború című, túlságosan is aktuális könyve. De olyan kiadvánnyal is találkoztam idén (Vermes Judit – Hansjürgens Anna Mária: Anyu megette a holdat), mely a 10–16 év közötti gyerekeknek mutatta be kis történetek formájában, mit jelentenek az olyan pszichiátriai betegségek, mint az alkoholizmus, az anorexia vagy akár a skizofrénia.
Mintha egyre nagyobb tere lenne a pszichológiai alapokat magyarázó, gyermekek számára is érthetővé tevő könyveknek (Barcs Kriszta: Így működik a lelked), illetve azoknak, melyek a különböző érzelmi állapotokkal segítenek megbirkózni. Erre jó példa Shona Innes sorozata az egészen kicsiknek Agócs Írisz kedves illusztrációival.
Melyik három gyerekkönyv volt számodra tavaly a legérdekesebb, a legfontosabb, és miért?
A legszebb könyvtárgy számomra a Scolar Kiadónál megjelent A boldogságárus (Davide Cali – Marco Soma), melynek rajzaiban el lehet veszni, perceken át csodálom minden egyes oldalát, gyönyörű kiadvány.
A legaranyosabb kis mese a Kökény, a kalapos manó, írója nagy kedvencem, a Torzonborz-trilógia szerzője, Otfried Preußler.
Kicsit nagyobbaknak pedig Zágoni Balázs kötetét, a Szamos-parti Hollywoodot ajánlanám jó szívvel, mert nagy élmény volt az olvasása, nemcsak a benne rejlő történelmi ismeretek okán, hanem az atmoszférája, a cselekményvezetése és érdekes karakterei, jelenetei miatt is.
És mondok egy negyediket, amit nem olvastam még, de látatlanban nagy kedvencnek ígérkezik: Jean-Claude Mourlevat kamaszoknak szánt Cantabile című disztópikus kötete, melyben bátor tinédzserek küzdenek a szabadságukért. A francia szerző korábbi köteteit ismerve biztosan nem fogok csalódni ebben sem.
Melyik volt szerinted a legjobb könyves esemény vagy műsor (videó, podcast stb.) 2022-ben?
Igyekszem részt venni a könyves eseményeken, egyik kedvencem a Margó, idén sem volt ez másként; a szentgyörgyvári kitelepülésen nem, de a két budapesti fesztiválon most is ott voltam. Évek óta készülnek színvonalas gyermekirodalommal és -foglalkozásokkal, de leginkább a világirodalmi programok miatt szeretem őket.
Véleményed szerint melyik volt a legjobb, könyvekhez kapcsolódó egyéb műalkotás (film, színházi előadás stb.) 2022-ben?
Viszonylag ritkán jutok el színházba, moziba, így nem túl nagy merítésből válogathatok, de a 2022-es bemutatók közül nagyon jónak találtam a Frankenstein bábszínházi adaptációját Keresztes Tamás rendezésében. Eleve szeretem Mary Shelley regényét, és kíváncsian vártam, hogyan kel életre bábelőadás formájában – nem kellett csalódnom.
Melyik klasszikus gyerek- vagy ifjúsági könyvet „porolnád le”, azaz várod az újrakiadását 2023-ban?
Nem hallottam róla, lesz-e újrakiadás, de nagyon szívesen olvasnám újra Adrian Mole naplóit egy szép kiadású sorozatban. Egy mai szlenghez közelebb álló újrafordítást is el tudnék képzelni.
Milyen egyéb új megjelenéseket tartasz fontosnak, kiknek a köteteit látnád szívesen 2023-ban?
Totth Benedektől szívesen olvasnék egy ifjúsági regényként is definiálható szuper szöveget, mint amilyen a 2014-ben megjelent Holtverseny volt. Szabó Borbála új kötetét is várom: a nagy sikerű A János vitéz-kód után a szerző tudtommal ismét egy régi kötelező „megújításán” dolgozik, ezúttal az Egri csillagok története áll majd a középpontban.
Nagygéci Kovács József