Gyerekként milyen gyerekirodalmi lapokat ismert és olvasott? Mi az, amit szeretett, illetve nem szeretett bennük?
A Dörmögő Dömötörre emlékszem, de már akkor is bárgyúnak éreztem.
Nagyon sok impulzus éri a gyerekeket, nem könnyű felkelteni az érdeklődésüket. Az Ön által szerkesztett lap milyen arculat kialakítására törekedett régebben, és hogyan alakul ez ma?
A törekvéseink nem változtak, szeretnénk minél több gyerek kíváncsiságát felkelteni, ezért sokféle tartalmat közlünk, változatos témákkal, műfajokkal és hosszúságban, hogy a kisebb és nagyobb gyerekek is találjanak olyat, ami tetszik nekik.
Tapasztalnak-e új trendeket az illusztrációkban, és kapnak-e váratlan témákat feszegető szövegeket? Hogyan zajlik egy-egy lapszám szerkesztése?
A grafikusaink illusztrációi változatlanul magas színvonalúak, a stockphoto-oldalakon vásárolt képeknél mostanában előtérbe helyezzük a divatos, vektoros flat image-képeket. Témaválasztásaink gyakran reagálnak az aktuális szituációra, például a menekült-, illetve a járványhelyzetre és a hozzájuk kapcsolódó félelmekre. Minden lapszámhoz kapcsolódóan alkotói pályázatot hirdetünk, a több száz beérkező műből 25–27 művet válogatunk ki, a versekhez és a mesékhez grafikusokat kérünk fel.
Érkeznek-e olvasói visszajelzések, kritikák? Ha igen, megpróbálják-e beépíteni ezeket a következő lapszámokba?
Mivel a Szitakötő folyóirat a határokon átnyúló oktatási programunk alapja, minden lapszám után kapunk visszajelzéseket a pedagógusoktól és a gyerekektől. A megjegyzéseket, kéréseket igyekszünk figyelembe venni, például a járványhelyzet után is folytattuk a hangos mese- és verssorozatot, mert nagy sikere volt.
Nagyon kicsi ez a szakma, mindenki ismer mindenkit. Ez mennyiben hátráltatja az élesebben megfogalmazott komoly kritikai hangokat, egyszóval a gyerekirodalom fejlődését?
No comment.
Ezekben a sötét időkben (járvány, háború) megváltozott-e a felelőssége egy gyerekek számára készülő lapnak?
Mindig sok sötétség van, amivel a gyerekekkel dolgozó szakembereknek foglalkozniuk kellene. A járvány időszakában készítettük egy lapszámot, amelynek a központi tematikája ez volt: Félelemálló mellényben. Azóta is sokszor használják ezt a számot a pedagógusok.
Melyik az a tartalom, amelyet a MeseCentrum olvasói számára ajánlana?
Természetesen az egész tavaszi számra nagyon büszkék vagyunk, mert a változás témáját körbejárva számtalan érdekességet tartalmaz. De a nyári lapszámunk is remek elfoglaltságot ad a gyerekeknek a szünidő alatt.
Ayhan Gökhan
László Noémi, a Napsugár és a Szivárvány főszerkesztője válaszolt elsőként körkérdésünkre
Érdemes Parti Judit korábban készített mélyinterjúját is elolvasnotok, melyben Horgas Judittal beszélgetett