Hogyan keltsük fel a mai gyerekek figyelmét az olvasás iránt? Erre a kérdésre kínáltak válaszokat az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum Vadlazac-programjának előadói, akik április végén szakmai workshop keretében látogattak el a nyitrai Közép-európai Tanulmányok Karára. A Csalogató módszertanok és kortárs gyerekirodalom elnevezésű workshop a gyerekversek közvetítésével, a bábozás és dramatizálás műhelytitkaival, valamint a kortárs lányregények sajátosságaival ismertette meg az óvodapedagógus- és tanítójelölteket.
(A képre kattintva megnyílik a lapozható galéria)
A megnyitóban Harmath Artemisz ismertette a Vadlazac-program lényegét és felépítését, majd egy líraelméleti előadást tartott a mai gyerekversek és az ősköltészet összefüggéseiről. Ezek után számos kortárs gyerekkönyvet ajánlott a résztvevők figyelmébe.
Őt követte Paár Julcsi, aki – a kortárs gyerekversek hangzósságára irányítva a figyelmet – a zenei önkifejezés segítségével bemutatta, hogyan születik a szóból hang vagy a hangból szó. Az előadó számos kreatív ötletet mutatott arra, hogy milyen zenei foglalkozásokat végezhetünk a gyerekekkel – hangadással (tapsolással, csettintéssel), a versek és mondókák életre keltésével, ritmizálással, mozgással. A foglalkozást csoportos énekléssel zártuk.
(A képre kattintva megnyílik a lapozható galéria)
A workshop második állomásaként a Tulipánná változott királyfi című mese dramatizálására került sor Körömi Gábor vezetésével. A mese feldolgozásába az előadó a közönséget is bevonta: a dramatizálás során énekeltünk, táncoltunk, különböző szerepekbe bújtunk, önfeledten belépve a mese világába.
(A képre kattintva megnyílik a lapozható galéria)
Józsa Éva A kapaszkodó báboktól a varázsmesék bábos előadásáig című foglalkozásával bevezetett minket a bábozás világába, bemutatva a bábok különböző típusait. Ezután egy mese segítségével magunk is belekóstoltunk a bábozásba, és többféle módszertani ötlettel gazdagodtunk.
(A képre kattintva megnyílik a lapozható galéria)
A programsorozatot Harmath Artemisz zárta, aki javaslatokat tett a kortárs ifjúsági irodalmi könyvek olvasására. Tanácsai kiválóan hasznosíthatók a már gyakorló pedagógusok és a pálya iránt érdeklődők számára is.
A tartalmas szakmai napon számos új módszert sajátíthattunk el, melyeket a későbbiekben is alkalmazunk a hivatásunkat gyakorolva. Köszönjük az előadók munkáját, Petres Csizmadia Gabriella tanárnőnek pedig a szervezést.
Jakab Zsófia és Molnár Krisztina
Fotók: Bach Máté PKÜ/IGYIC