Vissza
  • 2023.04.20
  • MeseCentrum

„Nem érdemes szoborrá merevíteni Petőfi alakját”

Petőfi-kör VIII. Szűcs Tamás válaszai

Petőfi-körkérdésünkre Szűcs Tamás, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium tanára válaszolt.

Emlékszik még, melyik Petőfi-vers hagyott először önben maradandó élményt, és miért?

A Nemzeti dal. Aztán óvodáskoromban valamelyik március 15-én a tévében mutattak egy ünnepet, ahol elhangzott A Tisza. Később, általános iskola felső tagozatában nagyon tetszett az ellentét a nyugodt Tisza és a „zúgva bőgve” őrjöngő „tenger” között.

Szücs Tamás Petőfi-03
Az ön gyerekkorában hogyan zajlott a Petőfi-oktatás?

Az óvodában rajzokkal, kis zászlók készítésével március 15-re, természetesen Petőfivel a középpontban. Későbbről az életrajz ismertetése és memoriterek jutnak eszembe. Az utóbbiakat szavaltuk is. Elemzésekre, fogalmazásokra nem emlékszem.

Petőfi nemzeti nagyságként szinte elérhetetlen magasságból néz le ránk. Egy-egy irodalomórán mekkora kihívást jelent „lehozni a földre” a lánglelkű költőt?  

Nem jelent kihívást, de meg kell tenni. Nem oly nehéz, hiszen saját maga is a borissza bohém képét sugallta magáról az indulásnál. Mindig elmondom a diákjaimnak, hogy ma minden bizonnyal dalszövegírással (esetleg reklámszövegekkel is) foglalkozna. Ma már nem nagyon értik, úgy tíz éve még vették, hogy afféle Geszti Péter is lehetne napjainkban a „srác”, de minimum volna egy zenekara.

Biztos, hogy megtalálná a kornak megfelelő hangot és foglalkozást, amely ismertté tenné a nyughatatlan és sziporkázó személyiségét. 

Egyébként az életrajzon keresztül, megspékelve egy-két tankönyvben kevéssé található történettel meg lehet kedveltetni a figurát, s ha ez megvan, jöhetnek a versek.

Hogyan érdemes, és hogyan nem érdemes Petőfit tanítani? 

Érdemes lerángatni a Parnasszusról, érzékeltetni, hogy a nemzet költője sem mindig ebben a szerepben tetszelgett. A hétköznapi embert, a kétségekkel is gyötrődő karaktert, de az életet igenlő és szerető személyt is érdemes fókuszba vonni. A verseit a zene segítségével is elfogadhatóbbá lehet tenni. Óriási a tárház a ’60-as évektől akár napjainkig, lásd: Raczka Jam.

Szücs Tamás Petőfi-04

Az is hatásos, és maradandó élményt ad, ha igényes és jó műsorokat állítanak össze a kollégák egy-egy ünnepi alkalomra. Petőfi versei pontról pontra megjelenítik a forradalom és szabadságharc főbb mozzanatait, könnyen és hatásosan dramatizálhatók a vonatkozó írásai.

Nem érdemes szoborrá merevíteni az alakját.

A diákok képesek-e azonosulni a Petőfi által megtestesített figurával? Hogyan lehet megszerettetni egy kétszáz évvel ezelőtt született költőt?

Nem biztos, hogy meg lehet szerettetni, de el lehet fogadtatni. Többek között a fent leírtakkal lehet próbálkozni, de sokaknak biztosan más a receptje.

Petőfi melyik énje áll a legközelebb önhöz? A melankolikus, mint a Felhők-ciklus szerzője; a humoros-játékos-csipkelődő; a szabadságharcos-királyakasztó forradalmár; a madaras-virágos-szerelmes, avagy a Szörnyű idő hazasirató költője? 

Tetszési sorrendben:

  1. a szabadságharcos forradalmár;
  2. a humoros-játékos;
  3. a Szörnyű idő hazasirató költője;
  4. a szerelmes
  5. és a melankolikus.

Szücs Tamás Petőfi-02
+1 

Van-e kedvenc Petőfi-verse?

Pacsirtaszót hallok megint

A Petőfi-kör további válaszai ITT olvashatók