Az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum nevelésmódszertani programsorozatának keretében Csörgei Andrea tartott workshopot Papírszínház – A kép-szó-játék hármas egységében rejlő lehetőség a pedagógiai gyakorlatban címmel.
Az óvodapedagógus szakos hallgatókból, illetve az Eötvös Károly Megyei Könyvtár gyerekkönyvtárosaiból álló csoport tagjai a rövid elméleti bevezetőben a képi gondolkozás, a történetmesélés és a dramatizálás témakörei által kerültek közelebb a papírszínház pedagógiai gyakorlatához.
Ezt követően Csörgei Andrea konkrét példákon keresztül mutatta be a módszert, illetve a mesélést kísérő dramatikus elemeket: hívótárgyakat, történetrekonstrukciót, érzékeléssel kapcsolatos játékokat.
Először Majoros Nóra és Rofusz Kinga Apukám sátrat épít című művével foglalkoztak a résztvevők, majd a Vízcsepp és a Holle anyó című mesékkel. Az interaktív módszertani foglalkozást Lázár Ervin meséje, A hétfejű tündér rendkívüli erejű papírszínházi előadása zárta.
A délutáni workshop két előadó résztételével zajlott. Körömi Gábor Mesetarisznya – szövegfeldolgozás dramatikus elemekkel című foglalkozásán a csoport Az aranytulipán című népmesét dolgozta fel.
(A képre kattintva megnyílik a lapozható galéria)
A szűk egyórás játék során a történet szereplőit és kulcsmotívumait jelenítették meg a résztvevők, akik a mesekezdő rítust követően gyorsan feloldódtak, és önfeledten adták át magukat a vándorlásnak hol királyfiként, hol tanácsadóként vagy piaci árusként, hol halacska vagy madár szerepében, a történetnek megfelelően. A játék befejezését a módszer sok szempontú kiértékelése követte, majd a második előadó, Miklya Luzsányi Mónika vette át a szót.
A Kötelezőből élmény — Az alfák olvasóvá nevelése komplex összművészeti módszerrel című foglalkozás elején a csoport megismerkedhetett a Református Tananyagtár kiadványaival, közelebbről az ABC kuckóval, illetve a Pedagógus Ötlettárral, majd a foglalkozásvezető bemutatta a Howard Gardner-féle „sokrétű intelligenciára” épülő komplex készségfejlesztési gyakorlatot, melyet a továbbiakban a résztvevők meg is tapasztalhattak.
Az olvasóvá nevelést elősegítő intelligenciatípusok közül a létszámnak megfelelően a zenei-ritmikus, a logikai-matematikai, a vizuális-térbeli, a testi-mozgásos, illetve a verbális-nyelvi formák kerültek elő.
A kreatív, élményteli feladatok megoldása – legyen szó Szabó T. Anna Nyelvtörő című hatsorosának nyelvi-zenei ritmizálásáról vagy Máté Angi Volt egyszer egy köd című meséjének kollázsszerű megjelenítéséről – kerekké tette a tartalmas napot, melynek végén a résztvevők hol új tudással feltöltött női táskához, hol az élmények hatására terpeszkedő fához hasonlították magukat.
(A képre kattintva megnyílik a lapozható galéria)
A Vadlazac veszprémi programsorozatának utolsó alkalma május 10-én, 10 órakor kezdődik: Paár Julcsi A zene mint az önkifejezés lehetősége, illetve Harmath Artemisz Kortárs versek és hangzósság című workshopján vehetnek részt az érdeklődők.
Fekete Richárd
Fotók: Csákvári Zsigmond
További információk az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum Vadlazac-programjáról ITT