Fotó: Csákvári Zsigmond
Vissza
  • 2023.04.26
  • Fekete Richárd

Kerek és tartalmas nap

A Vadlazac Veszprémben

A napokban két Vadlazac-workshop is zajlott Veszprémben, a Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Karán. Fekete Richárd beszámolója. 

Az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum nevelésmódszertani programsorozatának keretében Csörgei Andrea tartott workshopot Papírszínház – A kép-szó-játék hármas egységében rejlő lehetőség a pedagógiai gyakorlatban címmel.

Az óvodapedagógus szakos hallgatókból, illetve az Eötvös Károly Megyei Könyvtár gyerekkönyvtárosaiból álló csoport tagjai a rövid elméleti bevezetőben a képi gondolkozás, a történetmesélés és a dramatizálás témakörei által kerültek közelebb a papírszínház pedagógiai gyakorlatához.

Ezt követően Csörgei Andrea konkrét példákon keresztül mutatta be a módszert, illetve a mesélést kísérő dramatikus elemeket: hívótárgyakat, történetrekonstrukciót, érzékeléssel kapcsolatos játékokat.

Először Majoros Nóra és Rofusz Kinga Apukám sátrat épít című művével foglalkoztak a résztvevők, majd a Vízcsepp és a Holle anyó című mesékkel. Az interaktív módszertani foglalkozást Lázár Ervin meséje, A hétfejű tündér rendkívüli erejű papírszínházi előadása zárta.

vadlazac veszprém körömi miklya-06

A délutáni workshop két előadó résztételével zajlott. Körömi Gábor Mesetarisznya – szövegfeldolgozás dramatikus elemekkel című foglalkozásán a csoport Az aranytulipán című népmesét dolgozta fel.

(A képre kattintva megnyílik a lapozható galéria)

A szűk egyórás játék során a történet szereplőit és kulcsmotívumait jelenítették meg a résztvevők, akik a mesekezdő rítust követően gyorsan feloldódtak, és önfeledten adták át magukat a vándorlásnak hol királyfiként, hol tanácsadóként vagy piaci árusként, hol halacska vagy madár szerepében, a történetnek megfelelően. A játék befejezését a módszer sok szempontú kiértékelése követte, majd a második előadó, Miklya Luzsányi Mónika vette át a szót.  

vadlazac veszprém körömi miklya-05

A Kötelezőből élmény — Az alfák olvasóvá nevelése komplex összművészeti módszerrel című foglalkozás elején a csoport megismerkedhetett a Református Tananyagtár kiadványaival, közelebbről az ABC kuckóval, illetve a Pedagógus Ötlettárral, majd a foglalkozásvezető bemutatta a Howard Gardner-féle „sokrétű intelligenciára” épülő komplex készségfejlesztési gyakorlatot, melyet a továbbiakban a résztvevők meg is tapasztalhattak.

Az olvasóvá nevelést elősegítő intelligenciatípusok közül a létszámnak megfelelően a zenei-ritmikus, a logikai-matematikai, a vizuális-térbeli, a testi-mozgásos, illetve a verbális-nyelvi formák kerültek elő.

A kreatív, élményteli feladatok megoldása – legyen szó Szabó T. Anna Nyelvtörő című hatsorosának nyelvi-zenei ritmizálásáról vagy Máté Angi Volt egyszer egy köd című meséjének kollázsszerű megjelenítéséről – kerekké tette a tartalmas napot, melynek végén a résztvevők hol új tudással feltöltött női táskához, hol az élmények hatására terpeszkedő fához hasonlították magukat.

(A képre kattintva megnyílik a lapozható galéria)

A Vadlazac veszprémi programsorozatának utolsó alkalma május 10-én, 10 órakor kezdődik: Paár Julcsi A zene mint az önkifejezés lehetősége, illetve Harmath Artemisz Kortárs versek és hangzósság című workshopján vehetnek részt az érdeklődők.

 

Fekete Richárd

Fotók: Csákvári Zsigmond

További információk az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum Vadlazac-programjáról ITT