Vissza
  • 2024.04.22
  • Lovas Anett Csilla

Elbírja

Gondolatok Szokács Eszter és Nagy Norbert Krónikák című könyvéről, valláspedagógiai szemszögből. Lovas Anett Csilla írása.

A Csimota Kiadó Bibliai történetek sorozata 2017-ben indult Szokács Eszter író és Nagy Norbert illusztrátor együttműködésében. Mindkettejük munkájára jellemző a részletgazdagság, a humor, az ismert történetek újragondolása: a szövegek és a képek élettelivé varázsolják a több ezer éves történeteket. Míg a sorozat előző kötetei egy-egy ószövetségi könyv történeteiből válogatnak, addig a legújabb, a Krónikák több könyvet dolgoz fel, például Eszter, Jónás vagy Dániel könyvét is.  

Szándékosan kerülöm az „újramesél” kifejezést. A hitoktatásban a bibliai történetek elmondására kiemelt hangsúly kerül: egyáltalán nem könnyű feladat egy ősi történetet úgy vissszaadni, hogy az a gyerekek vagy fiatalok számára is élvezhető, élményszerű és elgondolkodtató legyen. 

Ez a probléma felmerülhet akkor is, amikor például a történelemtanárnak kell beszélnie régi korok eseményeiről, vagy amikor a tanító mond el egy népmesét,

de a Bibliát az különíti el a történelemtől vagy a meséktől, hogy Isten megnyilatkozásait hordozza, és ez az úgynevezett kérügma nem hiányozhat a történetek parafrázisaiból. Éppen ezért a hitoktatásban igyekszünk ezt a nyelvhasználat szintjén is kifejezni, hogy bibliai történeteket nem mesélünk, hanem elmondunk. Miért ennyire fontos az elkülönítés?

szokacs eszter nagy norbert kronikak lovas anett csilla-05

Miként Bodó Sára fogalmaz, a bibliai történetek nem állnak messze a meséktől, hiszen előbbiek is a személyiség legmélyebb rétegeit érintik meg, és segítenek a világban való tájékozódásban; céljuk azonban más, mint a meséké, hiszen Isten kijelentését foglalják magukban. Ily módon a bibliai szöveg szent és nyitott történet. Belső nyitottsága arra utal, hogy az egyes történetek egymáshoz fűzve rajzolják ki a teljességet, Isten cselekvésének történetét; a külső nyitottság pedig arra vonatkozik, hogy a befogadót nem elsősorban önmagával próbálja szembesíteni, hanem Isten felé szeretné irányítani.

szokacs eszter nagy norbert kronikak lovas anett csilla-02

[1] Kustárné Almási Zsuzsanna a szakrális történeteket funkciójuk és hatásmechanizmusaik alapján is vizsgálja, és rávilágít arra, hogy azok életet alakító erejűek, és nem elsősorban információként vagy üzenetként működnek, hanem inkább kódként: befogadójuk ezt a kódot a saját életére vonatkozóan fordíthatja le. [2] Természetesen a meséknek is lehet ilyen hatásuk, de míg azokat szórakoztató szövegként olvashatjuk/hallgathatjuk, addig a bibliai történetek befogadása során érdemes elgondolkodnunk azon: mit akar nekem ezzel Isten mondani? Hogyan világítják meg az olvasottak/hallottak Isten munkáját az életemben? E kérdések felvetésére vagy akár megválaszolására bátorítjuk is a gyerekeket, amikor bibliai történetet mondunk.

Efféle, továbbgondolásra késztető kérdések akkor merülhetnek fel, ha figyelembe vesszük az olvasó vagy hallgató életkori sajátosságait, előzetes ismereteit, játékba hozzuk a fantáziáját. Ha a történetmondás száraz, tele ismeretlen kifejezésekkel, a végét pedig csak „lecsapjuk” valamilyen súlyos tanulsággal, akkor a befogadó afféle „egyik fülén be, másik fülén ki” módon fogja hallgatni a történetet. Korábbi hitoktatóként, jelenleg a katechézis módszertanával is foglalkozó tanárként 

sejtem, mennyire nehéz feladatra vállalkozott Szokács Eszter – könyveinek ismeretében viszont úgy vélem, rátalált arra a nyelvre, amellyel hitelesen és érdekesen közvetítheti Isten kijelentését.

Míg a sorozat első két kötete, a József és a Mózes Jákób sok viszontagságot átélt fiára, valamint Izrael legnagyobb hatású vezetőjére fókuszál, addig a következő három kötet (Kezdetben; Királyok; Krónikák) az ősatyatörténetekre, Izrael királyainak életére és egyéb ószövetségi szereplőkre helyezi a hangsúlyt. Mindegyik kiadvány 11–13 rövidebb történetből áll, s nemcsak a József vagy Mózes életét elbeszélő szövegekre, hanem a teljes korpuszra jellemző a karakterközpontúság. Az egy-egy főszereplő nézőpontjából, egyes szám harmadik személyben narrált történetek rögzítik a főhős érzelmeit és vágyait, helyét a közösségben, és az Istennel való békés vagy perlekedő kapcsolatáról is számot adnak. Nemcsak az emberekről, hanem olykor még az állatokról is kapunk információt: a József című kötet elején álló listában ezt olvassuk a birkákról: „A mezőn éldegélnek, bégetnek és legelésznek. Nem szeretnek a vásárra menni. Abból nekik semmi jó nem sül ki.”[3] A szereplők felsorolása, rövid jellemzéssel, mindegyik kötet részét képezi, ez segít a sok név között eligazodni. 

Az elbeszélések alapján megismerkedünk a természeti és tárgyi környezettel, utakkal és épületekkel, illetve Izrael sajátos társadalmi rendjébe is bepillantást nyerhetünk.

Mindezek az Ószövetség világába való belehelyezkedést, a történetek átélését vagy a szereplőkkel való azonosulást segítik – mikor a bibliai történetmondás módszertanát járjuk körül a leendő hitoktatókkal, ezeket a szempontokat is érvényesítjük.

A felsorolt sajátosságok a Krónikák szövegeit is jellemzik, az előző kötetektől eltérően azonban a sorozat legújabb, 2023-as darabjában mintha több volna a horror. Ugyan a Mózesben is hírt kapunk a főszereplő gyilkosságáról, a Királyok elbeszéli Dávid halálos győzelmét Góliát felett (egy látványos, Góliátot mintegy trollként megjelenítő illusztráció kíséretében), a Kezdetben nem titkolja, hogy Káin féltékenységből megölte Ábelt, ezek a szövegek azonban kevésbé félelmetes történetek kontextusában szerepelnek. Ezzel szemben a Krónikákban szinte valamennyi elbeszélés tartalmaz viszálykodást, háborút, gyilkosságokat: Izrael népe már a következdő történetben „kardélre hányja” Jerikó lakosságát (az izraeli kémeket segítő Ráhábot és családját megkímélve), Sámson tömegkatasztrófába torkolló bosszút áll az őt megvakító és meggyengítő filiszteusokon, Illés, a próféta lekaszaboltatja Baál papjait. Vér, békétlenség és erőszak – helye van-e mindennek egy gyerekkönyvben?

szokacs eszter nagy norbert kronikak lovas anett csilla-01

Hosszú múltra tekint vissza az a gyakorlat, mely szerint a bibliai történeteket kifejezetten gyerekek számára átírják, tekintettel az életkori sajátosságaikra, érdeklődésükre. Vannak olyan történetek, amelyek hangsúlyosabban jelennek meg a gyerekbibliákban, keresztény gyerekkönyvekben, ezek elsősorban Isten gondoskodó, féltőn szerető oldalát emelik ki: ilyenek például a karácsonyi történet, Jézus példázatai, a teremtéstörténet vagy az ószövetségi József életútja. Vannak azonban olyanok is, amelyek mintha marginálisabb szerepet töltenének be ebben a hagyományban: ezek azok, amelyek – Michael Fricke kifejezésével – „Isten sötét oldalát” mutatják be.  A német valláspedagógus szerint e kifejezés alatt a bibliai-keresztény hagyománynak azt a részét értjük, amely Istent oly módon jeleníti meg, ami érthetetlen és akár fenyegető is lehet. 

A vallásos nevelésben ezek a szövegek számos kihívást jelentenek: vajon a „sötét oldalak” az életet gazdagító hitbe történő beavatás útjában állnak? Nem kellene-e a vallásos nevelésnek megóvnia a gyermekeket és a fiatalokat az ilyen gondolatoktól?

Lehet-e didaktikailag indokolt az efféle szövegekkel való találkozás? A szerző szerint a „nehéz” bibliai szakaszok háromféle lehetőséget kínálnak a hitoktatásban. Etikai szempontból ezek a történetek – mint amilyenek a Krónikákban is olvashatók – ambivalenciájuk miatt képesek reflexiókat kiváltani, és olyan beszélgetésekre ösztönözni, amelyekben az ellentmondások szabadon megvitathatók, így a tanulók lépéseket tesznek a személyes, intellektuális és erkölcsi érettség felé. Teológiai szempontból az Isten fogalmában rejlő „rossz” felhívhatja a tanulókat arra, hogy foglaljanak állást, és keressenek alternatívákat. Ettől a lehetőségtől megfosztjuk őket, ha a szövegek csupán a „kedves” Isten kijelentéseire redukálódnak. Meglepő felfedezésekre lehet jutni: Isten változik, felismeri, hogy a pusztulás nem hoz megoldást, és ígéretet tesz arra, hogy a jövőben is megőrzi az életet (lásd például 1Móz 8, 21kk). Tanár és diák kapcsolata szempontjából pedig érdemes figyelembe venni, hogy ezek a nehéz témák hatással vannak az osztály légkörére és a tanulóknak a tanárral való viszonyára. 

Hasznos tudatosítani, hogy a tanulók részéről átvitelre kerülhet sor: a gyerekek a szöveggel kapcsolatos kérdéseiket tudat alatt is a tanárnak tehetik fel,

például az özönvíz-elbeszélésben: Én a te szemedben „jó” vagy „gonosz” vagyok? Hogyan bánsz a hatalmaddal?  Rád és a „bárkádra” bízhatom-e magam?

Másrészt fontos tapasztalat lehet az is, hogy az ellentmondásos szövegeket közösen sajátítjuk el: „Mindez kellemetlen, fárasztó, szomorú, de együtt átvészeljük.” A cél az, hogy a gyerekeket végigkísérjük a történet bizonytalanságain, és odafigyeléssel, érzékenyen keressünk támpontokat a tanár–diák közti bizalom megteremtéséhez.[4]

Michael Fricke gondolatai alapján úgy vélem, a Krónikák izgalmas lehetőséget nyújt ahhoz, hogy az Istennel kapcsolatos kérdéseket, dilemmákat megbeszéljük a gyerekekkel, illetve a kiskamaszokkal. A sorozat borítóin nincs korosztályi ajánlás: ezt azt is jelenti, hogy „kortalan” történeket olvasunk (az ószövetségi Bírák könyvén sincs 18-as karika), de azt is, hogy magunk választhatjuk ki, melyik korosztályban melyik kötetet vesszük elő. A Krónikák, hogy a „kánaáni nyelv” egyik szófordulatával éljek, kemény eledel: érdemes akkor megismertetni a diákokkal, amikor már készek arra, hogy erőszakos eseményekkel is szembenézzenek, és fel tudják dolgozni, amit olvasnak vagy hallanak. 

Az elbeszélések, bár nem rejtik véka alá a tragikus történéseket, mégsem ezeket állítják a középpontba: tétjük az, hogy bemutassák a szuverén Isten cselekedeteit, a vele történő együttműködés vagy a neki való ellenszegülés következményeit.

Nem minden történet zajlik azonban súlyos konfliktusokkal övezve: a „könnyedebb” szövegek közé tartozik például a Jónás prófétáról szóló fejezet.

szokacs eszter nagy norbert kronikak lovas anett csilla-06

Az elbeszélés in medias res kezdettel indul: egy viharos tengeren hánykolódó hajó legénysége birkózik az elemekkel, de hamar rájönnek, hogy valamelyik utas miatt kerültek ebbe a helyzetbe. Sorsot vetnek, majd kiderül, hogy Jónás miatt háborog a tenger, a próféta pedig töredelmesen bevallja, hogy elmenekült Isten parancsa elől, s a vihar ennek következménye. A hajó kapitánya némi habozás után a tengerbe dobatja Jónást, aki egy cet gyomrában találja magát. A szöveg következetesen a „cet” kifejezést használja az általánosan elterjedt „bálna” helyett – vagy ahogy egy régi hittanosom megfogalmazta, Jónás a „szent cápa” gyomrában töltött három napot és három éjszakát. 

Nagy Norbert képén azonban egyértelműen egy bálna, méghozzá egy mosolygó, még inkább vigyorgó bálna szerepel – mosolya olyan, mintha Isten cinkosa volna.

Nem ilyen a kapcsolata viszont Jónásnak Istennel. Nagy nehezen eljut Ninivébe, amelyet az elbeszélés pezsgő, élettel teli városként jellemez: „itt egy kopasz, fehér ruhás férfi, ott egy sötét hajú, festett lábkörmű nő […] színes kötényű lányok szaladtak a kúthoz, hogy megtöltsék korsóikat, fegyveres katonák itatták lovaikat, egy kisebb csoport tagjai valamin hajba kaptak, és egymás ruháját cibálva vitatkoztak, egy öregasszony kosarából éppen fügét lopott egy lármás gyereksereg, amin a katonák csak nevettek” (74). A derűs életképhez képest a város lakóit villámcsapásként éri Jónás próféciája: ha nem bánják meg bűneiket, és nem térnek meg Istenhez, Ő negyven nap múlva elpusztít mindent és mindenkit. Az emberek vezeklése nyomán a város megmenekül, Jónást pedig hősként tisztelik, mivel figyelmeztette őket a közelgő veszedelemre. A próféta mégis csalódott. Nem az történt, amire számított: Szokács Eszter parafrázisa Jónás hiúságát, sértettségét domborítja ki, amiért felesleges volt a jövendölése, hogy Isten elpusztítja Ninivét. Az eredeti szövegből is kiderül Jónás elégedetlensége, illetve az, hogy Isten megszánta Ninivét – ez a történet különösen is hangsúlyozza azt a paradoxont, hogy Isten mindenható létére olykor „meggondolja” magát, és hatással vannak rá az ember tettei, így az Úr és az ember kapcsolata dinamikus viszonyként tűnik fel. A Krónikákban olvasható szöveg tovább árnyalja ezeket a belátásokat: Ninive leírása nyomán a befogadó is együttérezhet a város lakóival, és épp ezért talán kevésbé érti Jónás sértettségét: miért nem örül inkább, hogy egy városnyi ember megmenekül az Úr haragjától? A próféta itt megjelenített alakjában azonban magunkra is ismerhetünk: sokszor a nyilvánvaló tények, az események kedvező kimenetele ellenére is elégedetlenek vagyunk, mert valami még jobbra vágyunk, vagy olyan végkifejletre, ami minket még pozitívabb színben tüntet fel.

szokacs eszter nagy norbert kronikak lovas anett csilla-04

Ha azonban a Gondviselővel való kapcsolatunk erős, bizonyára elbírja az efféle perlekedéseket. A Krónikákból az tűnik ki számomra, hogy Isten is elbírja az ember rossz döntéseit, indulatos viselkedését, akár erőszakos cselekedeteit is; és az ember is elbírhatja azt, hogy Istennek vannak döntései, amelyek nehezen érthetők, félelemkeltőek, vagy akár kegyetlenek. Hitoktatóként (vagy szülőként) arra érdemes figyelnünk, hogy olyan fiataloknak olvassuk el vagy mutassuk meg ezt a könyvet, akik a benne szereplő nehézségeket, tragédiákat már képesek elbírni.

Lovas Anett Csilla



[1] Bodó Sára. „Bibliai történet és/vagy mese? A bibliai történetek meseszerű átélése kisiskolás korban”. Magyar Református Nevelés, 10. évf., október (2009): 4–5.
[2] Kustárné Almási Zsuzsanna. „A mesék és a történetmondás szerepe és jelentősége a bibliai hagyományban”. Studia Litteraria, 58.1–2 (2019): 95.
[3] Szokács Eszter. József. Budapest: Csimota, 2017. 6.
[4] Michael Fricke. „Die ›dunklen Seiten‹ Gottes – eine religionspädagogische Herausforderung”. Gott im

Religionsunterricht. Jahrbuch der Religionspädagogik, Band 25. Hg. Rudolf Englert – Helga Kohler-Spiegel – Norbert Mette – Folkert Rickers – Friedrich Schweitzer. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlag, 2009. 172, 181–182.