Milyen változásokat hozott a kiadó életében a karantén?
Még keményebben dolgozik az egész szakma, így mi is. A kollégák nagy része home-office-ból látja el a feladatait, nagyon pontos és feszes ütemezésben dolgozunk. Sajnos az tudható, hogy már több könyves cég leépítésekre kényszerült. A Scolar, ameddig lehet, teljes munkaidőben foglalkoztatja a munkatársait.
Hogyan próbálják meg átvészelni a jelenlegi helyzetet?
Könyvesboltok hiányában alapvetően megváltoztak az értékesítési lehetőségeink, megváltozott, hogy miként érhetőek el az olvasóink. Noha a kiadó nem kereskedőcég, most rákényszerülünk, hogy közvetlenül mi magunk érjük el az olvasóinkat – azaz új kereskedelmi csatornákat kellett feltérképeznünk, új megoldásokat kellett kitalálnunk. De ez nagyon sok pénzbe és nagyon sok extra munkába kerül. Remélhetőleg a gazdaságélénkítő csomagok végül elérik a könyvszakmát is. Nagy szükség lenne a munkahelyek megőrzésének támogatására.
Mit gondolnak, hogyan alakíthatja át a kiadói életet a jövőben a mostani állapot?
A kiadó nemcsak egy „könyvgyár”, hanem egy szellemi műhely is, ahol rengeteget tanulunk egymástól – a kapcsolattartás, a mindennapos eszmecserék, véleményütköztetések, az „ötletelések” jelenlegi minimalizálása nagyon furcsa még, és bizonyosan nem jó hatású hosszú távon. Másik oldalról: a home-office elmélyültebb munkát eredményezhet, legalábbis a szerkesztőség részéről. A tanulságok leszűréséhez mindenképpen kell egy nagyobb látószög, amikor visszatekinthetünk erre az időszakra. Jelenleg még nagyon korai lenne bármiféle „jóslásba” bocsátkozni, hogy miként fog átalakulni a kiadói élet. Nem tudjuk, de biztosan lesz rá hatása.
Tervezik, hogy a későbbiekben nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezettudatos életmódra nevelő, a klímaváltozás veszélyeire figyelmeztető könyvek megjelentetésére?
Eddig is kiemelt hangsúlyt fektettünk a környezettudatos életmódra nevelő könyvekre. Adtunk ki könyvet a műanyagokról (A világ műanyag nélkül), a környezet védelmének fontosságáról (Mit? Miért? Hogyan? – Óvjuk a környezetet), vagy akár az élővilágról, az állatokról, növényekről. Elsősorban a gyerekeket céloztuk meg e kiadványokkal, hiszen a legfontosabb, hogy már gyermekkorban kialakuljon a tudatos környezetszemlélet.
Ayhan Gökhan