Vissza
  • 2020.06.11
  • MeseCentrum

A népmese életpárti

Mesei fogalmak a kis meselexikonban.

A népmesének nincs szerzője?

Tévedés, hogy a népmese meghatározó jegyei közé tartozik az, hogy nincs „szerzője”, tehát hogy mondója „névtelen”. Igaz ugyan, hogy nincs két egyforma tolmácsolás, a mese mindig változik az előadásban, és „szájról szájra terjed”. Mégis, az adott, helyi szóbeli közösségen belül a mesemondó szerepe kiemelt volt. A közösség mindig tudta, kinek a nevéhez köthető az adott meseváltozat. Ma a köztudatban csupán azért nem kötjük nevekhez a meseváltozatokat, mivel korábban nem tartották fontosnak lejegyezni a közlő nevét. (Vö.: Bálint Péter:  Archaikus alakzatok a népmesékben – Jakab István cigány mesemondó, Debrecen, 2014.)

Kisszines Életpárti és Szerző-02

Milyen régiek a népmesék?

A népmesék gyökereit a XVIII. század utolsó harmadától kutatják. A kutatók egyetértenek abban, hogy a világ, de főként az eurázsiai térség népeinek monda- és mesekincse nagy átfedést mutat.

Magyarországon a népmesének tekintett szövegek zöme a XI-XV. századi udvari és paraszti kultúrát – szociológiai és politikai berendezkedést – tükrözi, tehát részben középkori eredetű. Az Árpád-ház idején erős volt a francia kulturális hatás, ezért történhetett, hogy a francia típusú középkori lovagregények, novellák, valamint a magyar népmesék kölcsönösen építkeztek egymásból.

A legrégebben lejegyzett és magyarnak nevezhető legendák viszont még történelmi munkának állították be magukat. A csodaszarvas-legenda is középkori történet, de kelta eredetű. A középkori történetek egyik visszatérő toposzát idézi: a hőst vezető mágikus fehér állatot. Ez a toposz viszont már az ókori Bizáncban is ismert volt, ahogyan az egy 6. századi lejegyzésből kiderül. (Vö.: Jeney Zoltán: A népmese és a műmese határvidékei – A magyar népmesehagyomány és a középkori udvari epika In. Mesebeszéd FISZ, 2017)

A népmese életpárti

A mesemondók a népmesékben éppen a lakodalmi befejezéssel igyekeznek kiiktatni magát a halált. Azt a halált, amellyel egyébként a mesehős folyamatosan szembenézni kénytelen. A hős akárhányszor találkozik is a meseszövés folyamán szimbolikusan a halállal, a mese logikájából fakadóan mindig adott az „újjászületés” lehetősége. (Vö.: Bálint Péter: Archaikus alakzatok a népmesékben – Jakab István cigány mesemondó, Debrecen, 2014.)

KIS MESELEXIKON

Kiszólás (parabázis)

A népmesék mesemondóinak gyakran használt fordulata a narrátori kiszólás. Legtöbbször ezzel indulnak a mai irodalmi mesék, meseregények is.
„Talán jártatok már Középházán, pontosabban a Ködös-parti Középházán (…) Mindegy is, hogy jártatok-e ott, most Ábelről lesz szó; ő áll a történet középpontjában.” (Annie M.G.: Ábel és a repülő lift, Ford. Varga Orsolya, Pagony 2018)

Ez az az alakzat, amelyben az elbeszélő az olvasókhoz fordul, véleményezi a megelőző eseményeket vagy megszakítja vele a visszatekintő elbeszélést, esetleg magára a mesemondásra, a meseírásra, a mesére, annak körülményeire tesz megjegyzést.

„Egy kis viking legenda olvasható alant,

mit mondjak, csupa játék, kockázat és kaland,

te vagy a főszereplő, ez egy olyan mese,

legyél a történetnek tevékeny részese.”

(Varró Dániel: A leprikónok átka In. Uő: A Szomjas Troll – Kis viking legendárium, Helikon, 2018)

MeseCentrum

 

 

 

 

 

további Tanári

Arany, idő, tapasz

Idén Issa Watanabe Kintsugi című alkotása kapta a BolognaRagazzi Awards fikció kategóriájának nagydíját. Orosz Annabella ajánlója.

Tovább
Elbírja

Gondolatok Szokács Eszter és Nagy Norbert Krónikák című könyvéről, valláspedagógiai szemszögből. Lovas Anett Csilla írása.

Tovább
Nyílik az Ég bolt

Csörgei Andrea esszéje.

 

Tovább