Vissza
  • 2022.06.30
  • Veress Gyöngyi

Korosztályok közötti párbeszéd a képzőművészet erejével

A Deák17 Galéria igazgatóhelyettesét, Garami Grétát kérdezte Veress Gyöngyi.

A Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria 2014 óta mutatja be hazai képzőművészek és gyermekalkotók munkáit. A galéria célcsoportját a kisgyerekek és fiatalok alkotják, missziója a közvetítés: testközelivé tenni számukra a kortárs művészetet. A főváros szívében található, fővárosi önkormányzati fenntartású helyszín nemcsak kiállító, de közösségi térként is működik: a korosztályok közötti párbeszédre összpontosít izgalmas programokkal, tárlatvezetésekkel, múzeumpedagógiai foglalkozásokkal, továbbá képzéseket szervez, pályázatokat hirdet, és számos intézménnyel működik együtt.

DEÁK 17-01
 

A ti krédótok a társadalomszépítés, amelyhez a kulcs a felnövekvő generáció érzékenyítése. Töretlenül hisztek abban, hogy „fogékonyságra és nyitottságra építve az intézmény hozzájárul egy fenntartható, elfogadó világ és társadalom kialakulásához”. Sikerült közelíteni ehhez a célhoz az elmúlt hét-nyolc évben, az indulás óta? 

DEÁK 17-09
Garami Gréta
 

Mindenképpen sikerült. A művészet és különösen a kortárs képzőművészet alkalmas arra, hogy a növelje a fiatalokban a nyitottságot, az érdeklődést, a kérdezni tudás képességét. A kiállításaink között rendre szerepelnek olyan témájúak, amelyek fontos társadalmi kérdéseket érintenek, a klímavédelemtől a mozgásukban korlátozott emberek életéig, de például a közeljövőben egy roma alapítvánnyal és egy idősotthonnal is közös projektet valósítunk meg.

Több, mára felnőtté vált diák jön vissza hozzánk: volt olyan kolléganőnk, aki középiskolai közösségi szolgálatosként kezdte a galériában, aztán gyakornok is lett, majd az egyik munkatársunkká vált.

A fiatalok művészeti nevelésére létrehozott tér célcsoportja a három–huszonhárom év közötti korosztály. A kezdetektől így terveztétek?

DEÁK 17-08
Délután a galériában
 

Igen, bár ez valóban sok generáció egyszerre. Voltak évek, mikor a legkisebbekké volt a főszerep, de idén például több, a húszas éveinek elején járó egyetemistával dolgozunk együtt. Mára minden korosztály számára kialakultak a neki leginkább megfelelő programok, ezért valóban azt mondhatjuk, hogy húsz évet átfogó korosztályokhoz tudunk szólni.

Követtek-e külföldi példákat? Vannak olyan hasonló szemléletű művészeti terek, közösségek, amelyeknek a tevékenysége inspirál titeket? 

Alapvetően nem követünk külföldi mintát, de figyelemmel kísérjük olyan külföldi múzeumok tevékenységét, amelyek nagy hangsúlyt fektetnek a fiatalok megszólítására, mint a Tate Modern vagy a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum.

Hogyan fogadtak titeket az induláskor itthon?

A szakmában sokan várták a galéria megszületését, számos művészoktató és vizuális kultúrát oktató pedagógus üdvözölte egy olyan intézmény létrejöttét, ahol a középpontban a gyerekművészet áll. Különösen jó kapcsolatban vagyunk a Vizuális Mesterpedagógiai Műhellyel és a Magyar Rajztanárok Országos Egyesületével, konferenciákat, továbbképzéseket is szervezünk közösen.

Mivel a fővárosi fenntartásnak köszönhetően a programjainkat és foglalkozásainkat ingyenesen tudjuk biztosítani, az iskolák is nyitottak és érdeklődők voltak.

Azáltal, hogy a gyermekművészet mellett professzionális kortárs képzőművészettel is foglalkozunk, a múzeumi közegben is szép helyet vívott ki magának a galéria.

Milyen kapcsolatban vagytok a hazai és külföldi galériákkal?

DEÁK 17-02
A Bauhaus nyomában foglalkozás

Gyakran dolgozunk együtt a hazai galériákkal, múzeumokkal, kulturális intézményekkel. Több kiállítási anyagunk utazik az országban vagy külföldön. Az utca nem játszótér című gördeszkás kiállításunk.

DEÁK 17-03
 

Az én kicsi szörnyem című anyag pedig több külföldi magyar intézetben is szerepelt. Egyik visszatérő kiállításunk a Van művészi vénád?, amelyet minden évben a Ludwig Múzeummal közösen szervezünk. 2023-ban a Budapest Galériával tervezünk közös projektet.

DEÁK 17-04
 

Nagyon sokszínű, eklektikus kiállításokat hoztok létre. Hogyan jönnek a témák?

DEÁK 17-02

A tematikát éves terv keretében dolgozzuk ki, itt az első szempont az, hogy olyan projekteket hozzunk létre, amelyeknek van kapcsolódási pontjuk a gyerekekhez, a fiatalokhoz, és amelyek illeszkednek az általad is említett koncepcióhoz, misszióhoz. Elsősorban a kortárs művészet áll a fókuszunkban, az a célunk, hogy közelebb vigyük, megszerettessük és megértessük a fiatal korosztállyal. Folyamatos kapcsolatot tartunk fenn iskolákkal, egyetemekkel, művészoktatókkal, kiváló kurátorokkal és kortárs művészekkel.

DEÁK 17-11
 

Támogatjátok a kísérletezést, és vállaljátok, hogy nem minden kísérlet jár sikerrel. Akadt olyan kezdeményezés, amelyre nem volt fogékony a közönség?

DEÁK 17-03
Trash or Art meghívó
 

A kísérletezés mind a kortárs művészetnek, mind pedig a gyerekművészetnek a sajátja. Enélkül a szemlélet nélkül nem is lehet e kettővel foglalkozni, ezért része ez a missziónknak. Természetesen vannak olyan kiállításaink vagy programjaink, amelyekre nagyon nagy számú közönség érkezik, és olyanok is, amelyek inkább egy szűk réteghez szólnak.

Mi volt az eddigi legsikeresebb projektetek?

DEÁK 17-05

Úgy látjuk, hogy nagyon népszerűek és kiugró számokat eredményeznek az egyes szubkultúrákat bemutató tárlatok. Ilyen volt például Az utca nem játszótér című, a gördeszkázás hazai történetét feldolgozó kiállítás, amely azóta nemzetközi utazótárlatként járja a világot. De nagyon sikeres volt a Budapest Street Archæology című kiállításunk is.

DEÁK 17-13

A Street artnak olyan közössége működik világszerte és hazai viszonylatban is, ami soha korábban nem látott socialmedia-aktivitást és élőlátogatás-számot eredményezett.

DEÁK 17-06
 

„A kultúra közhasznú” elve mentén olyan remek, ingyenes kulturális programjaitok vannak, mint például a Világjáró gyerekek-sorozat – amelyet a pandémia alatt online is működtettetek. Ez a sokrétű családi program havonta más és más kultúrát hoz közelebb a gyerekekhez és a szüleikhez. 

DEÁK 17-07
Világjáró gyerekek országismertető előadás

A Világjáró gyerekek igazi családi program, erre kifejezetten családok érkeznek, iskolai szervezéstől függetlenül.

DEÁK 17-10
Workshop

Ez a programunk szól leginkább a legkisebbekhez, általában óvodás-, kisiskolás korú gyerekekkel érkeznek a szülők, de sokszor a tinédzser nagylány is velük tart. A program során a közönség sok izgalmas információt tudhat meg egy országról, a kultúrájáról, interaktív előadásokat nézhetnek a gyerekek, kézműveskedünk, időnként énekelünk, táncolunk, idén még kungfuztunk is. Mindezt kötetlen hangulatban, finomabbnál finomabb külföldi ételek is kóstolva.

DEÁK 17-05
Világjáró gyerekek kínai sárkány

DEÁK 17-01

A múzeumpedagógiai foglalkozásainkat szervezzük iskolákon keresztül: rengeteg iskolával, pedagógussal állunk kapcsolatban, akik csoportjaikkal, osztályaikkal jelentkeznek a foglalkozásainkra. Általában naponta két csoport érkezik hozzánk, amelyekkel játékos tárlatvezetés és alkotótevékenység keretében ismertetjük meg a kiállításainkat.

DEÁK 17-09
Világjáró gyerekek

Milyen a kapcsolatotok a vidéki tanintézményekkel?

Több utazókiállításunk is rendszeresen járja az országot, ilyen a Tér–Mozgás–Játék, az Én kicsi szörnyem, illetve a gördeszkás kiállítás is utazik itthon is, idén ősszel Debrecenben mutatjuk be. Az iskolai csoportok felé való vidéki elérést leginkább egy viszonylag új kezdeményezésünkkel, a BIG Bőrönd címre keresztelt utazótárlatunkkal tudjuk lemérni. Ez a kiállítás egy kompakt, valóban bőröndszerűen „felkapható” és kölcsönözhető kiállítás, amelyet direkt iskoláknak ajánlunk. Célunk, hogy a gyerekek maguk is kipróbálhassák, milyen megrendezni egy kiállítást – és hogy bővítsük a kiállítótérként elképzelhető helyek körét. Ez a kiállításunk eddig két helyszínen járt: Kaposvárott, illetve most éppen Budapesten.

Milyen terveitek vannak a jövőt illetően?

Természetesen folytatni szeretnénk mindazt, ami már eddig is ment. A következő években a land art, a köztéri művészet és a bábművészet áll majd a figyelmünk homlokterében. Távlati célunk, hogy minél több kiállításunk váljon utazótárlattá, és hogy minél szélesebb kapcsolati hálót alakítsunk ki partnerintézményekkel.

Veress Gyöngyi

Fotók forrása: ITT

további Interjúk

A könyvespolcot időről időre bővíteni kell

Miket olvas, aki rajzol? című interjúsorozatunkban illusztrátorok mesélnek kedvenc könyveikről - Orosz Annabella kérdéseire Kárpáti Tibor válaszolt.

Tovább
"Mesélés van mindenről, mintha átmesélnénk a nyáron át az őszbe"

Miket olvas, aki rajzol? című interjúsorozatunkban illusztrátorok mesélnek kedvenc könyveikről - Orosz Annabella kérdéseire Szabó Imola Julianna válaszolt.

Tovább
"A tömegközlekedésen olvasás eléggé bevált"

Miket olvas, aki rajzol? című interjúsorozatunkban illusztrátorok mesélnek kedvenc könyveikről - Orosz Annabella kérdéseire Krizbai Gergely Krizbo válaszolt.

Tovább