Fotó: Sebastiaan Stam/ Unsplash
Vissza
  • 2022.05.31
  • MeseCentrum

Mit eszik és mit csinál a gyerekhorror?

Minden gyerek imád rettegni… Vagy mégsem?

„Rémesen” ismerős

Amit ma gyerekthrillernek nevezünk, az belesimul a lektűrirodalomba. Elsősorban pihentető szerepet szánnak neki a kamasz olvasók olvasmányai között, mivel igazodik az ő pszichofiziológiai jellemzőikhez: „megijeszt, hogy megnyugtasson”. A gyerekhorrornak és -thrillernek stabil helye van a gyerekirodalom történetében is, amióta csak kialakult a XVIII. század második felében. Ennek sok oka közül csak az egyik az említett pszichofiziológiai funkció, de ide sorolhatjuk a folklór- és mitológiai mintázatot, amelyre a legtöbb cselekmény épül, vagy a műfaj érzelmekre ható módszerét is.

„A gyerekirodalom kialakulásának pillanata óta előszeretettel használta a »rémes« jelentéstartományát és esztétikumát, gondoljunk csak azokra a tanulságos elbeszélésekre a XVIII. századból, amelyekben a kis hősök engedetlenségük büntetéseként válogatott kegyetlenségeket szenvedtek el, vagy a romantikus szerzők borongós fantazmagóriáira (mint Hoffmann Diótörője, Pogorelszkij Fekete kakasa vagy Hauff A hideg szív című meséje) és sok más olyan műre, amely aztán klasszikus gyerekolvasmánnyá vált.”

Meselexikon   Harmath Artemisz május 2022-01

A kishorror

Bár a gyerekirodalom fejlődésének minden fázisában előszeretettel alkalmazta a „rémes” különböző eljárásait, manapság egy viszonylag új jelenséget ismerhetünk fel kiadói és olvasói körökben, melyre a thriller vagy a „kis horror” terminust alkalmazzuk. A szemünk láttára ment végbe a gyerekek ijesztgetésére szánt művek legitimizálása. „A gyerekthriller jóval később született meg, mint a gyereklektűr többi műfaja, a gyerekkrimi, a lányregény, a fantasztikus és a kalandkönyvek. A gyerekthriller nyilvánvaló genetikai rokonságot mutat a fantasy műfajával, amellyel szinte egy időben jelent meg az irodalom horizontján. A nyugati tömegkultúrában ez a folyamat az 1980-as években indult. A gyerekthriller műfajának egyik megteremtőjeként Robert Lawrence Stine-t tartják számon, akit »a gyerekirodalom Stephen Kingjeként emlegetnek«.”

Meselexikon   Harmath Artemisz május 2022-01

Miért terjedhetett el?

– A nyugati pedagógia elméletében és gyakorlatában az 1960–1970-es években kulcspozícióba került az úgynevezett liberális pedagógia, amelyhez a gyerek–szülő-kapcsolatok jól látható liberalizációja és emancipációja, valamint a gyerekkor kulturális jelenségeinek (gyerekszáj, gyerekfolklór) új megítélése köthető.

– A gyerekkönyvek piaca bővült, kialakult a gyereklektűr műfaja, amely a felnőttlektűr műfajstruktúrájának mintáját követte.

– A posztmodern koncepciói kezdtek dominálni a tömegkultúrában, ami a korábban marginálisnak számító műfajok, a trashkultúra iránti érdeklődés megjelenéséhez vezetett.

– Stephen King munkássága, műveinek és magának a thriller műfajnak a növekvő népszerűsége is hathatott.

– Az 1960–1980-as évek nyugati társadalmaiban megfigyelhető feszült társadalmi-politikai helyzet jelentőségét sem szabad figyelmen kívül hagyni: a fegyverkezési versenyt, a hidegháborút, a társadalmi realitás és a posztindusztriális világkép válságfolyamatait.

Meselexikon   Harmath Artemisz május 2022-02
Daniil Onischenko/ Unsplash

Jellegzetességei

A címek sajátos poétikáján túl a gyerekthriller képlete szerint az egyik legfontosabb szerep a történeté, a cselekményé, vagyis a fabuláé. A gyerekthriller fabulájának jellege azonos a felnőtteknek szánt thrillerével, és meglehetősen egyszerű. Lényegi eleme a hős/hősök kapcsolatfelvétele és harca valamilyen démoni erővel.

A „kis horror” fabulája a következő elemekből áll:

A bevezetésben a hős „hétköznapi” életének leírását találjuk, legtöbbször visszatekintő módon. Néhány esetben ez a leírás hiányzik, és amikor a hős megjelenik, már belemerült a rémségek világába. Majd a hős összecsap a démoni erőkkel. Ez történhet azután, hogy a hős megsért valamilyen tilalmat (akár morálisat), vagy átkerül valamiféle új és veszélyes világba, de akár teljesen véletlenül is.

A gyerekhorror főhőse általában egy hétköznapi tinédzser. Ezek a fiúk és lányok ugyanakkor a legtöbbször cseppet sem rokonszenvesek – brutálisak, romantikusan elvakultak, korlátoltak, mohók, irigyek, ostobák, ijedősek, becsvágyók és önzők, „»világképük« mindig ugyanazokból a klisékből áll össze, tetteiket pedig primitív vágyak mozgatják: »menőbbek« akarnak lenni, mint kortársaik a környéken, meg akarnak gazdagodni, bosszút akarnak állni valakin, aki bántotta őket, túl akarnak tenni a vetélytársukon, borsot akarnak törni a gonosz tanár orra alá, le akarnak nyűgözni másokat valami rendkívüli tettel stb. Ez a megközelítés a műfaj pragmatikájával függ össze: a szerzők elsősorban sodró cselekményt igyekeznek megjeleníteni, actiont, és nem tekintik feladatuknak (sokszor nem is áll módjukban), hogy lélektanilag hiteles kamaszfigurákat alkossanak. A ráismerés érzését/hatását akarják csupán kiváltani a kamaszokból.”

Meselexikon   Harmath Artemisz május 2022-01
Cyrus Lopes/ Unsplash

Az erkölcsi erények, a sajátos lelki tisztaság vagy nemes tett révén legyőzött gonosz erők motívuma is uralkodó a kishorrorban.

Az ellenség, a gonosz jellemzése cizellált. Ezek az ártó lények szerves kapcsolatban állnak a föld alatti világgal: „sírférgek, mutáns állatok, hullafoltok, bomló hullák, fröcsögő vér, enyészet, bűz, torz testek, szörnyű átalakulások – mindezt bőséggel megtaláljuk a műfaj darabjainak lapjain. Ez a jellegzetesség nemcsak a hagyományos gyerekfolklórral függ össze, de az ifjúsági kultúra egyes sajátosságaival is, amely szívesen fordul az undorító témákhoz, […] többek között a komikus hatás elérése érdekében.”

Vö.: Antyipova, Inna Szergijenko. „Rémes” műfajok a kortárs gyerekirodalomban. Ford. Iván Ildikó. 592–608.

 

 

további Tanári

Elbírja

Gondolatok Szokács Eszter és Nagy Norbert Krónikák című könyvéről, valláspedagógiai szemszögből. Lovas Anett Csilla írása.

Tovább
Nyílik az Ég bolt

Csörgei Andrea esszéje.

 

Tovább
Városi kalandok

Csörgei Andrea írása két idei könyvről, (nagy)városi környezetről, természetről, élményről és tudásról. 

Tovább